Parenzana vse leto razgibana, vabljeni na jubilejni pohod

Parenzana vse leto razgibana, vabljeni na jubilejni pohod
07.12.2023 AVTOR: Uredništvo

Po slavni Porečanki lahko peš ali s kolesom odkrivamo številna istrska mesteca.

Pred 120 leti, 15. decembra 1902, je na progi Buje - Poreč zapeljal prvi vlak. Železniško pot so poimenovali Parenzana. Pot je povezala Istro s Trstom in tako postala izjemnega pomena tako v gospodarskem kot tudi turističnem vidiku. 123 kilometrov dolga pot se vije skozi zeleno pokrajino Istre in povezuje kar 33 krajev.

Zaradi velikega potenciala in zaradi velikega pomena, ki ga je imela proga za celi istrski polotok se je leta 1996 začela revitalizacija Parenzane. Prva trasa, ki je bila narejena je trasa med Vižinado in Motovunom, ki ji je sledil tudi kolesarski maraton. No, to pa ni vse. Da bi se pridobila sredstva za urejevanje in čiščenje proge je projekt tudi mednarodno predstavljen. Istrski del Parenzane vijuga skozi prekrasne doline, preko zelenih gričev, skozi vinograde in nasade oljk, tik ob srednjeveških mestecih. Po ureditvi proge so se odprle nove pejsažne vizure Istre.

Posebnost trase so vsekakor tuneli in viadukti, edinstvena dela takratne arhitekture, ki jih je na Parenzani celo osem oziroma šest. Mesto Buje je bila začetna postaja, s katere so šli prvi vlaki Parenzane proti Trstu, oziroma Poreču. Zaradi tega so tudi današnje kolesarske poti urejene v dve smeri: iz Buj proti slovenski meji in iz Grožnjana in Motovuna proti Vižinadi. Na poteh so prepoznavne rumene table z informacijami o zgodovinskih viaduktih, tunelih in železniških postajah, ki jih srečamo na trasi. Nekdanja železniška proga je primerna za kolesarjenje, treking in sprehajanje. Možen je tudi ogled z vlakcem.

Zimski pohod po Parenzani

Ob 120. obletnici prve vožnje vlaka po Parenzani TZ Buje organizira pohod od Buj do Grožnjana in nazaj, po obnovljeni poti Parenzane.

Pridružite se jim v nedeljo, 17. decembra 2023 ob 10. uri na štartu v Bujah:

  • start je izpred stavbe stare železniške postaje v Bujah (naselje Stanica, Stanična ulica 11);
  • pot ni krožna (Parenzana Buje-Grožnjan-Buje, iz Grožnjana se vrača po isti poti nazaj, skupaj 14 km).

Nekaj zanimivosti o Parenzani

Parenzane se danes razteza čez tri države — 13 kilometrov poteka po Italiji, 32 kilometrov trase poteka po Sloveniji in 78 na Hrvaškem.

Slavnostni prihod prvega vlaka v Trst je bil 1. aprila 1902. Ker so mnogi mislili, da gre zgolj za neslano prvoaprilsko šalo, na peronu v Trstu vlaka ni pričakalo prav veliko ljudi.

Na relaciji iz doline Mirne do Motovuna je vlak moral premagati malo več kot 100 metrov višine. Navihani otroci so mu radi ponagajali in na tirnice namazali zrele fige. Vlaku je tako močno drselo, da so ga morali večkrat ustaviti in očistiti tirnice, da je lahko nadaljeval pot.

Stare lokomotive so vzpone premagovale tako počasi, da so mnogi v tem času izstopili, si mirno pretegnili noge ob progi in nato vstopili nazaj na vlak.

Dve lokomotivi, ki sta vozili še pred prvo svetovno vojno, sta ohranjeni in razstavljeni kot turistični zanimivosti. Eno lahko vidimo v Kopru pred novo železniško postajo, druga pa je še vedno aktivna na železnici Murtalbahn in prevaža turistične vagone skozi dolino Mure v Avstriji.

Značke: Pohodništvo
Ključne besede:
Parenzana
Komentarji
Revija
BREZPLAČEN IZVOD
KOMPLET REVIJ