Veliki Rob – Kota 1313 od trdnjave Kluže

04.12.2013 AVTOR: Matej Zalar

Veliki Rob (Kota1313): 1313 m
Zahtevnost: nezahtevna označena pot
Pod vrhom je le en nekoliko zahtevnejši petmetrski skalni skok, ki ga preplezamo brez težav.
Čas vzpona: 1,5–2,5 ur
Skupaj: 2,5–4,5 ur

Smer poti: trdnjava Kluže–Na Robu (Kota 1313)–trdnjava Kluže

Izhodišče: Trdnjava Kluže (529 m)
GPS: N 46° 21' 40" / E 13° 35' 21"
Iz smeri Bovca: usmerimo se proti prelazu Predel in Logu pod Mangrtom. Do trdnjave Kluže nas ločita dobra dva kilometra.
Iz smeri Italije: s prelaza Predel se skozi Strmec in Log pod Mangrtom spustimo do trdnjave Kluže (na desni) in v bližini trdnjave parkiramo.

Turistične informacije:
TIC Bovec
Trg golobarskih žrtev 8, 5230 Bovec
T: 05 384 19 19 in 031 388 700

Ko se zaženemo proti goram v Posočju, se nas ob divjih razgledih po Julijskih Alpah dotakne dediščina soške fronte, po kateri po zaslugi Fundacije Poti miru poteka pohodniška Pot miru, ki povezuje zapuščino prve svetovne vojne in naravne znamenitosti Zgornjega Posočja. Tudi okolica Rombona je bila od poletja 1915 prizorišče hudih bitk. Italijani so se sredi leta 1916 vkopali na sosednji Čukli (1767 m), kilometer oddaljenem vrhu v smeri proti jugu. Zvoki vojne so mir na Rombonu kalili vse do znamenite 12. soške bitke, ko je avstrijsko-nemška vojska Italijane z bliskovito akcijo potisnila vse do reke Piave.

Slabih tisoč metrov nižje pa je vzhodno od Rombona na vzpetinici Veliki Rob stala avstro-ogrska obrambna točka, ki so jo zaradi nadmorske višine 1313 m poimenovali Kota Dreizehn-Dreizehn (Kota 13-13). Prostora je bilo malo, a dovolj za opazovalnico z razgledom na Bovško kotlino in z utrjenim strelskim položajem. Nekoliko stran sta bili nekoč še pekarna in vmesna postaja žičnice, po kateri so iz Kluž oskrbovali prvo linijo na Rombonu. Danes na vrhu stoji križ, delno pa je ohranjen tudi vojaški rov. Do Kote 1313 se od trdnjave Kluže vzpnemo po stari vojaški cesti, ki vodi skozi predor in višje mimo Hermanove trdnjave.

Na razgledno točko po stari vojaški cesti
Nasproti trdnjave Kluže nas oznake za Na Robu 1313 in trdnjavo Herman usmerijo desno po stari vojaški dovozni poti. Že čez nekaj korakov pridemo do vhoda v predor, ki je sicer razsvetljen, a vseeno priporočamo svetilko. Skozi predor z nekaj stranskimi rovi hodimo dobrih sto metrov in nadaljujemo po položni poti, ki kasneje zavije ostro desno in vodi pod skalami nad trdnjavo Kluže, ki jo pod seboj opazimo med krošnjami dreves. Čez pol ure po precej udobni poti pridemo do Hermanove trdnjave, kjer markacijam sledimo ostro desno in se po bolj strmi in ožji poti vzpnemo skozi listnat gozd.

Na naslednjih dveh razpotjih sledimo markacijam oziroma oznakam Na Robu 1313. Ko se pot nekoliko zravna, na levi opazimo novo razpotje, kjer ožja in nekoliko slabša pot vodi do Kote 1313 (naravnost Rombon). Cilj je s poti oddaljen le okoli dvesto metrov.

Študijska tura je bila izvedena s pomočjo projekta iCON (Competitiveness of SMEs through Innovation and Collaborative Entrepreneurship), ki je sofinanciran v okviru Programa čezmejnega sodelovanja Slovenija-Italija 2007 –2013 iz sredstev  Evropskega sklada za regionalni razvoj in nacionalnih sredstev.